Co to jest monitorowanie stron internetowych?
Strona, która nie działa poprawnie, przynosi straty. Użytkownicy nie chcą korzystać z zaniedbanych lub powolnych portali. Konkretna strona to tylko jedno kliknięcie od konkurencji. Dlatego warto regularnie sprawdzać ich stan. Dowiedz się, czym jest monitoring serwisu i jak go wdrożyć.
Monitorowanie strony internetowej – Dlaczego monitorowanie witryn jest ważne?
Monitorowanie stron internetowych składa się z szeregu działań, które służą do sprawdzania witryny internetowej, jej wydajności, funkcjonalności i dostępności. Po co monitorować witrynę internetową? Według badań Google prawie 80% internautów przyznaje, że nie robi już zakupów w portalu, z którego nie jest zadowolony. Kilka godzin niedostępnej strony internetowej może skutkować utratą ważnych klientów, a tym samym ogromnymi stratami finansowymi.
Jednak nie tylko całkowity brak dostępnej strony internetowej prowadzi do takich negatywnych konsekwencji. Wadliwa strona internetowa może latami funkcjonować na mniejszych obszarach, wywołując niezadowolenie użytkowników i negatywne kojarzenie marki. Spowolnienie witryny, słabo wyświetlany baner, klikalny przycisk, częste przerwy w biznesie – te błędy wpływają na komfort użytkowania i mogą być notorycznie stratne, jeśli nie zostaną zauważone. Użytkownicy są przyzwyczajeni do wygody Internetu, pozostawiania stron, które są zbyt wolne i nie robienia zakupów w niestabilnych środowiskach. Użytkownicy Internetu muszą czuć, że ich transakcje są bezpieczne, podając swoje dane lub płacąc online.
Strona internetowa, która nie działa poprawnie, powoduje:
- straty finansowe firmy
- słabsza pozycja w wyszukiwarce Google
- wysoki współczynnik odrzuceń
- negatywne postrzeganie marki
- brak rekomendacji klientów
- strach konsumentów przed bezpieczeństwem transakcji
- Przerwy w dostępie do informacji w serwisie
- wrażenie niestabilności marki
Monitorowanie prawidłowego funkcjonowania stron internetowych umożliwia szybkie zidentyfikowanie luk w funkcjonalności serwisu oraz ciągłe sprawdzanie jego stanu.
Z czego składa się monitoring stron internetowych?
Istnieje wiele sposobów i metod monitorowania witryny internetowej, ale zaangażowane komponenty są podobne. Są to elementy trwałe, z którymi serwis zazwyczaj może mieć problem, których funkcjonowanie wpłynie na działanie całego serwisu i spowoduje straty. Jak działa
monitorowanie sklepów internetowych? Na co zwracasz uwagę? Po pierwsze, monitorowana jest dostępność serwisu. Sprawdza się, czy strona internetowa zawsze ładuje się i działa poprawnie w określonym zakresie. Wykrywana jest prędkość i sprawdzane jest działanie wybranych usług. Monitorowane są również określone funkcje, np. formularz kontaktowy lub proces płatności. Monitorowanie witryny sprawdza również, jak witryna jest postrzegana przez wyszukiwarki, jak klienci odnoszą się do tego, kim są i jak znajdują określoną witrynę.
Jak mogę monitorować witrynę?
Nie warto monitorować strony ręcznie. Jest zbyt wiele pozycji do przejrzenia i najlepiej jak najszybciej dowiedzieć się o wszelkich błędach w działaniu serwisu – nie od klientów. Jeśli masz ograniczony budżet, najlepiej jest używać gotowych programów. Zautomatyzowane monitorowanie witryny polega na tworzeniu punktów kontrolnych i regularnym testowaniu witryny. Komputer łączy się ze stroną internetową, sprawdza dostępność,
szybkość strony próbuje się zalogować i zapełnia koszyk. Jeśli jest to sklep internetowy, wyniki będą regularnie raportowane.
Możliwe jest również monitorowanie rzeczywistych interakcji użytkowników z serwisem. RUM (Real User Monitoring) pozwala na monitorowanie takiej aktywności, ponieważ zbiera dane o użytkownikach danego serwisu. Na przykład Google Analytics opiera się na tej technologii, którą należy ustawić na początku. Monitorujące API (interfejsy programowania aplikacji) umożliwia komunikację między dwoma systemami i wczesne wykrywanie problemów. Na rynku istnieje wiele platform umożliwiających tego typu monitorowanie. Pomagają one właścicielom firm wykryć błędy, zanim użytkownicy je zauważą.
Sam lub z pomocą – jak monitorowane są strony internetowe?
monitorowanie stron internetowych można wykonać samodzielnie lub zlecić firmie zewnętrznej. Wszystko zależy od poziomu rozwoju serwisu. Decyzję zostawiamy Tobie. Powodzenia!